این مسافرت روحانى علاوه بر مزایاى معنوى و روحى،یک سلسله مصالح اجتماعى و سیاسى را دربرداشت و موقعیت مسلمانان را در شبه جزیره بالا مىبرد و باعث انتشار آئین یکتاپرستى در میان ملت عرب مىگشت.اولا:قبائل مشرک عرب تصور مىکردند که پیامبر با تمام عقائد و مراسم ملى و مذهبى آنان،حتى فریضه«حج»و«عمره»که یادگار نیاکان آنها است،مخالف است.از این جهت،از محمد و آئین او وحشت و اضطراب داشتند.در این موقع شرکت محمد«ص»و یاران او در مراسم«عمره»،توانست تا حدى از وحشت و اضطراب قبائل مشرک بکاهد،و در عمل روشن کند که پیامبر هرگز با زیارت خانه خدا و فریضه یاد شده که از شعائر مذهبى و رسوم مذهبى آنها است،نه تنها مخالف نیست،بلکه آن را یک فریضه لازم مىداند،و او بسان پدر بزرگ عرب حضرت«اسماعیل»،در احیاء و ابقاء آنها کوشا است و از این راه مىتواند قلوب گروهى را که آئین آن حضرت را با شئون ملى و مذهبى خود صد در صد مخالف مىدانستند، به سوى خود جلب نماید و از وحشت آنها بکاهد.
ثانیا:اگر مسلمانان در این راه با موفقیت روبرو شوند،و فرائض عمره را آزادانه در مسجد الحرام،در برابر دیده هزاران عرب مشرک انجام دهند،این عمل، تبلیغ عظیمى از آئین اسلام خواهد بود.زیرا در این ایام که مشرکان،از تمام نقاط عربستان در آن سرزمین گرد خواهند آمد،اخبار مسلمانان را به وطن خود خواهند برد و از این طریق نداى اسلام به نقاطى که پیامبر نمىتوانست در آن روز به آن نقاط مبلغ اعزام کند،خودبخود خواهد رسید،و اثر خواهد گذاشت.
ثالثا:پیامبر،احترام ماههاى حرام را در مدینه یادآور شد و فرمود:«ما فقط براى زیارت خانه خدا مىرویم»،و به مسلمانان دستور داد که از حمل هر نوع اسلحه، جز شمشیرى که مسافر در حال سفر همراه خود حمل مىکند خوددارى کنند.این مطلب،عواطف و تمایلات بسیارى از اجانب را به سوى اسلام جلب نمود،زیرا بر خلاف تبلیغات سوئى که قریش درباره اسلام انجام داده بود،همگى مشاهده کردند که پیامبر گرامى همانند دیگران،جنگ را در این ماهها حرام دانسته و خود طرفدار بقاء این سنت دیرینه است.
رهبر عالیقدر اسلام با خود مىاندیشید که اگر در این راه توفیقى نصیب مسلمانان گردد،مسلمانان به یکى از آرزوهاى دیرینه خود نائل خواهند شد.همچنین، دورافتادگان از وطن،از خویشان و دوستان خود،تجدید دیدار خواهندکرد،و اگر قریش از ورود آنها به سرزمین حرم جلوگیرى نمایند،در این صورت حیثیتخود را در جهان عرب از دست مىدهند.
زیرا نمایندگان عموم قبائل بىطرف خواهند دید که قریش با دستهاى که عازم زیارت کعبه و انجام فرائض عمره بودند،و سلاحى جز سلاح مسافر همراه نداشتند، چگونه معامله کردند،در صورتى که«مسجد الحرام»به عموم عرب تعلق دارد،و قریش فقط تولیت مناصب آنجا را دارند.
در این لحظه حقانیت مسلمانان به گونهاى روشن تجلى نموده و زورگوئى قریش آشکار خواهد شد و بار دیگر قریش نخواهند توانستبا قبائل عرب بر ضد اسلام پیمان نظامى تشکیل دهند،زیرا آنها در برابر دیده هزاران زائر،مسلمانان را از حق مشروع خود بازداشتند.
منبع:
http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=ECCCCFD2.htm
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
احادیث امام سجاد (ع)
احادیث امام حسین (ع)
احادیث امام حسن (ع)
احادیث حضرت زهرا (س)
احادیث حضرت رسول (ص)
زندگینامه 14 معصوم
حضرت فاطمه(س)
امام باقر(ع)
احادیث امام محمد باقر (ع)
احادیث امام جعفر صادق (ع)
مقام قرآن(دین شناسی)
احادیث امام موسی کاظم (ع)
احادیث امام رضا (ع)
احادیث امام جواد (ع)
[همه عناوین(1518)][عناوین آرشیوشده]